Thursday 21 May 2015

Merawat Cyst dengan GLA Complex

Cyst merujuk kepada poket yang berisi cecair,bahan separa pejal atau gas.Antara yang lazim adalah  cyst ovari (ovarian cyst).Ramai wanita menghidap cyst ovari,namun rata-rata tidak sedar kerana tiada gejala atau simptom yang jelas.
Cyst ovari menunjukkan masalah pada sistem peranakan dan antara punca masalah ketidaksuburan dan sukar hamil.Biasanya cyst dikesan melalui pemeriksaan kesihatan yang dilakukan oleh doktor.


Bagaimana cyst terbentuk?

Biasanya cecair terkumpul di dalam kawasan ovari dan boleh jadi ia muncul satu per satu dalam suatu masa,dan ada juga yang banyak dalam satu masa.Biasanya saiz terbesar adalah bersaiz 'Grapefruit'.Semasa kitaran haid,wanita akan megeluarkan telur (ovulasi) di bahagian ovari.Ia bermula dari pembentukan folikel dan telur akan dikeluarkan di akhir kitaran haid.Folikel yang tidak matang dan tidak menghasilkan telur biasanya akan membentuk cyst.

Apakah simptom atau gejala cyst ovari?


  • Sakit perut 
  • Sukar atau kerap kencing
  • Sakit semasa hubungan seks
  • Kitaran haid tidak menentu
  • Pertambahan berat badan
  • Pendarahan tidak normal
Bagaimana untuk merawat cyst?
  • Doktor akan 'tunggu dan lihat' kerana kadang kala cyst mengecut atau hilang dengan sendiri.
  • Jika mengalami masalah serius atau membesar,cyst dibuang melalui pembedahan.
  • Rawatan hormon untuk menyeimbangkan hormon dan mengawal pembentukan cyst.

Selain itu,anda boleh mencuba mengambil supplemen semulajadi GLA Complex Shaklee yang membantu mengawal ketidakseimbangan hormon.Gamma-linolenic Acid (GLA) adalah asid lemak perlu yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh,jadi ia perlu diambil dalam pemakanan dan diet harian sebagai makanan tambahan untuk membentuk prostaglandin iaitu sejenis bahan berupa hormon yang mengawal keradangan dan mengawal atur proses badan yang normal.
Dengan menambahkan kuantiti prostaglandin dalam badan,ia dapat mengecutkan cyst dan mengawal imbangan hormon untuk mengelakkan pembentukan cyst baru sekaligus merawat masalah cyst anda.


=== Untuk maklumat lanjut,hubungi saya Didie :
Email : didiesh33@gmail.com
H/P No. : 012-6227811
ID Shaklee : 890071
Fanpage : https://www.facebook.com/myvitaminstore


1 comment:

  1. Bahaya la cyst sekarang ni kan. scary pulak dengar.. mostly kawan-kawan pernah menjalani pembedahan buang cyst ni...takut...

    ReplyDelete