Monday 13 January 2014

Vitamin Shaklee dan Makanan Sunnah

Ramai yang risau nak makan vitamin Shaklee sebab ia produk US.Ada yang kata pengedar2 Shaklee menolak makanan sunnah dan tidak menyokong ekonomi orang Islam/bumiputra.Jika nak kata berkenaan produk keluaran Amerika,kalau dilihat sekeliling kita seperti pakaian,perabot/perhiasan rumah,makanan,minuman,kenderaan dan sebagainya adalah keluaran Amerika dan sekutunya.Sebelum saya terangkan dengan lebih lanjut,jom baca latar belakang pengasas Shaklee,Dr.Forrest C.Shaklee,Sr. :-

~ Selama tempoh lebih 5 dekad,syarikat Shaklee telah menerajui barangan dan produk kesihatan secara semulajadi yang terulung di dunia,syarikat supplemen semulajadi No.1 di Amerika Syarikat.
  • Pada 1915, Dr. Forrest C. Shaklee menghasilkan produk pertama yg dikenali sebagai "Vitalized Minerals" di mana beliau mengasingkan sebatian semulajadi dari sayuran untuk mendapatkan khasiat mineral. Seorang biochemist menggelarkan sebatian tersebut sebagai "vitamins". Inilah sejarah di mana perkataan vitamin terhasil. Daripada Shaklee jugak. =)
  • Dr. Shaklee merupakan seorang chiropractor. Beliau memiliki Ijazah dalam bidang nutrisi, biochemistry, philosophy dan divinity.
  • Pada 1924, Dr. Shaklee membina health care centre yg lengkap dengan pekerja terdiri daripada chiropractors, osteopaths, internist, general practicioner dan surgeons. Dan untuk pertama kalinya, formula Dr. Shaklee untuk makanan kesihatan dibungkuskan dan dipasarkan.
  • Pada 1928, beliau melahirkan sensible diet regimen dan mencadangkannya untuk semua pesakitnya. Diet ini bersamaan dengan Food Guide Pyramid yg sekarang ini juga dicadangkan oleh United States Department of Agriculture, tetapi dengan penambahan pada bijirin, buah-buahan, sayur-sayuran dan minima lemak dan gula.
  • Pada Januari 1929, beliau menjadi menteri dan pada 1933, secara rasminya beliau menerima darjah kedoktorannya. Beliau menekankan kepentingan the spiritual part of life yg akhirnya menjadi filosofi asas dalam Shaklee.
  • Beliau mengamalkan ilmu chiropractic sehingga umurnya 65 tahun. Kemudian melancarkan Shaklee Corporation untuk memasarkan produk yg telah beliau hasilkan sepanjang hayatnya. Impian beliau adalah untuk berkongsi kesihatan yg lebih baik dan produknya bersama dunia.
  • Produk nutrisi Shaklee dikenali oleh kerajaan sebagai MAKANAN berbeza dengan produk syarikat lain yg dilabelkan sebagai DRUG COMPANIES.
  • Shaklee merupakan pengeluar vitamin dan mineral yg terbesar di dunia dan dilabelkan sebagai "Leader in the nutritional industry".
  • Shaklee menjalankan ujikaji klinikal sendiri terhadap produk2 mereka. Ia dilakukan oleh pakar luar, unbiased source seperti Yale University dan Harvard University di mana kajian klinikan ini dijalankan ke atas manusia dan bukannya haiwan untuk membuktikan secara saintifik yg produk2 Shaklee boleh digunakan dan selamat ke atas badan manusia. Beratus ujian diterbitkan di dalam peer-reviewed nutritional & medical journals seperti The American Journal of Clinical Nutrition, The Journal of Nutrition, The Journal of the American Dietetic Association, The Journal of Applied Physiology dan The American Journal of Cardiology.
  • Sesetengah syarikat mendakwa mereka melakukan ujian klinikal sedangkan hakikatnya tidak pernah diuji kerana undang2 tidak pun memerlukan mereka berbuat demikian tapi mereka mendakwa demikian hanya untuk melariskan produk mereka. Berbeza dengan Shaklee yg melaburkan berjuta2 USD untuk melakukan ujian klinikal terhadap produk mereka.
  • Produk Shaklee kesemuanya seimbang dan memenuhi hampir semua suplemen semulajadi yg badan perlukan. Sebagai makanan, produk2 Shaklee mengandungi nutrien2 asas, enzim2 dan pythochemicals.
  • Shaklee memiliki makmal kajian dan penyelidikan mereka sendiri di Hayward, California dan makmal kedua dibina di Stanford University in Palo Alto, California.
  • Shaklee memiliki perusahaan ladang (manufacturing plant) mereka sendiri di Norman, Oklahoma. Tidak seperti sesetengah syarikat yg mengeluarkan vitamin dengan membeli dari mana2 makmal dan meletakkan label jenama mereka. Tak seperti Shaklee yg memiliki ladang vitamin mereka sendiri. Formula vitamin pon dihasilkan melalui kajian sendiri dan tak dibeli dari mana2 makmal. Menarik kan?
  • Shaklee melaburkan melebihi 12 juta USD setahun untuk tujuan penyelidikan dan ujian makmal. Shaklee juga mempunyai lebih 150 orang saintis dan lembaga penasihat terdiri daripada doktor, pensyarah, profesor, saintis dari universiti terkemuka dunia.
  • 176 ujian yg berasingan dijalankan ke atas setiap satu bahan yg terlibat dalam penghasilan produk Shaklee. Ujian melibatkan ketulenan, ketahanan dan keselamatan.
  • Setiap produk Shaklee mempunyai dokumen pengesahan.
  • Setiap produk Shaklee telah melalui sebanyak 262 ujian kualiti jaminan yg berasingan dalam setiap proses pembuatan.
  • Shaklee produknya semua dijamin berkualiti.
Kenapa kalau produk Amerika/US orang menjatuhkan ia haram? Kita harus faham bahawa isu yang sebenarnya adakah kita menyumbang kepada Amerika dalam menggunakan kuasanya untuk memerangi Islam?Dalam pengetahuan saya,Shaklee langsung tidak tersenarai sebagai syarikat yang memberi sumbangan secara langsung atau tidak langsung dalam membantu Amerika dan sekutunya untuk memusnahkan negara-negara Islam.Jangan kita tidak berlaku adil kepada sesuatu yang jelas,sedangkan yang tidak jelas memberi bantuan membunuh umat Islam,tiada siapa yang mempertikaikannya.



Adakah pengguna2 Shaklee menolak makanan sunnah?Untuk pengetahuan semua,di dalam group2 Shaklee kami tiada seorang pun yang diajar memberi konsultasi yang menolak makanan sunnah,malahan berkongsi resepi vitamin Shaklee dengan makanan sunnah seperti ESP dicampur dengan madu & habbatus sauda'.Surah al-Baqarah ayat 168 " Wahai sekalian manusia!Makanlah apa yang ada di bumi yang halal lagi baik,janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu".

Islam tidak menghalang kita makan apa yang ada atas muka bumi,yang dicegah oleh Islam adalah makan berlebih-lebihan.Makanan yang baik adalah makanan yang halal dari segi sumbernya dan baik dari segi kualitinya iaitu mempunyai zat yang cukup.Walaupun Shaklee bukan makanan sunnah tetapi mengambil supplemen untuk kekal sihat adalah sunnah Nabi S.A.W.



Selain itu,penjagaan pemakanan bukan sekadar makan untuk kenyang sebaliknya membekalkan seluruh zat keperluan kepada tubuh manusia.Oleh itu pemakanan yang seimbang adalah penting bagi kita mendapatkan badan yang kuat,jiwa yang mantap dan kekal sihat.Jangan menyusahkan diri sendiri. Rasullah SAW bersabda di dalam hadisnya yang mulia,”Islam itu mudah. Jangan dipersempitkan dan jangan pula menakutkan orang ramai daripadanya”. Bukankah Islam itu mudah dan tidak menyusahkan umatnya dengan peraturan-peraturan yang tidak sepatutnya? Mengapa pula kita menyusahkan diri kita dengan perkara yang tidak sepatutnya? 


No comments:

Post a Comment